Newsletter
Imię:
Email:
Artykuły 

Depresja może dotknąć każdego, bez względu na płeć, wiek czy status majątkowy i społeczny. Powodują ją różne czynniki, np. wyposażenie genetyczne, wychowanie, traumatyczne zdarzenia w życiu, wiele zależy od konstrukcji psychicznej każdego z nas. Osoby dotknięte tą chorobą skarżą się nie tylko na intensywne emocje takie jak: poczucie winy, wstyd, złość i lęk, ale równie często na dokuczliwe objawy bólowe ze strony organizmu. Nie ma jednego schematu chorowania na depresję.

Osoby cierpiące z jej powodu nie zawsze otrzymują diagnozę oraz potrzebną pomoc i często samotnie zmagają się z nieuświadomionym problemem. Natomiast osoby z rozpoznaną depresją często zgłaszają się po pomoc w okresie wiosennym lub jesiennym, gdy odczuwają spadek nastroju i inne, dokuczliwe dolegliwości. Gdy tylko czują się lepiej, odkładają leczenie uważając, że zagrożenie minęło i wszystko wraca do normy. Chcąc samemu radzić sobie z depresją, nie zawsze dają sobie radę, wracając do terapeuty, niekiedy w kondycji gorszej, niż ostatnim razem. Bardzo ważna w przypadku depresji jest profesjonalnie przeprowadzona psychoterapia. Spotkania ze specjalistą pomagają zrozumieć objawy, uświadomić własne ograniczenia i lęki i dzięki temu odzyskać kontrolę nad własnym życiem. Możesz wypracować sobie również własną strategię walki z depresją, która przy psychoterapii pozwoli podtrzymać dobre efekty. Oto 11 zdrowych nawyków, które pozwalają stawić czoło chorobie.

1. Postaw na aktywność fizyczną

Badania udowodniły, że aktywność fizyczna jest dobrym środkiem walki z depresją wynikającą ze stresu, a przede wszystkim doskonałym narzędziem profilaktyki. Znaczenie mają tu zarówno znane w procesie poprawy nastroju endorfiny (uśmierzają odczuwanie bólu oraz dają poczucie błogości), jak i serotonina (wpływa na poczucie zadowolenia). Ruch ma nieoceniony wpływ na wzrost liczby neurotransmiterów, czyli substancji pośredniczących w przekazie impulsów między komórkami nerwowymi.

2. Zrozum problem

Szukanie wiedzy na temat depresji pozwala ją lepiej zrozumieć i nauczyć się z nią żyć i skutecznie walczyć. Mając świadomość problemu, można poszukać grupy wsparcia, której spotkania pomagają odnaleźć się wśród innych ludzi z depresją i podzielić własnymi doświadczeniami.

3. Medytuj

Badania naukowe przeprowadzone w USA udowodniły, że ćwiczenie jogi i wykonywanie asan, stymuluje wydzielanie neurotransmiterów odpowiedzialnych za stan spokoju i dobry nastrój, których niedobór wpływa na zachorowanie na depresję. Medytacja, modlitwa czy inny rodzaj duchowego wyciszenia, pozwala również ukoić myśli i nabrać potrzebnego dystansu o codziennych problemów.

4. Sięgaj po pomoc

Z powodu zmęczenia, czarnych myśli, problemów ze snem i odżywianiem, ucieka energia życiowa. Osoby cierpiące na depresję przestają robić rzeczy, które sprawiały im przyjemność. Aby wyjść z takiego zawieszenia, należy przełamać barierę wstydu i sięgnąć po odpowiednią pomoc psychoterapeuty. Najważniejsze, to mieć świadomość, że problem sam nie zniknie.

5. „Wylecz” złe relacje

Zakończ relacje, które ci nie służą, toksyczne przyjaźnie i krzywdzące układy. Zrób porządek w życiu towarzyskim, przyjrzyj się temu, co naprawdę cię buduje i wspiera.

6. Podróżuj

Korzystaj z tego, jeśli tylko masz możliwość. Podróże (nie tylko te dalekie) pozwalają przyjemnie spędzić czas, ale przede wszystkim uczą i uwrażliwiają na innych. Świeże spojrzenie na różne kwestie pozwala od nowa poukładać w głowie najważniejsze rzeczy.

7. Bądź wyrozumiały dla innych

Byłoby pięknie, gdyby każdy z nas był uwrażliwiony na problem depresji. Jednak nie każdy ma świadomość, z czym zmagają się cierpiący na depresję, nie oczekuj więc, że wszyscy rozumieją co przeżywasz. Nie musisz wyjaśniać problemu każdemu, odpuść, oszczędź sobie nerwów i skrępowania.

8. Ucz się

Nie tylko poszerzysz swoją wiedzę i umiejętności, ale w dobry sposób zagospodarujesz swój czas, skupiając się na tym, co przyniesie wymierne efekty. Nie musisz iść od razu na kolejne studia, ale możesz skorzystać z przydatnych kursów, szkoleń czy np. lekcji szycia na maszynie lub nauki języka.

9. Zrób coś dobrego dla świata

Depresja ma tendencję odwracania uwagi od świata wokół nas i skupiania się na własnym smutku i innych emocjach. Pomóż komuś w potrzebie, udziel się w ramach wolontariatu, weź udział w akcji sprzątania lasu. Robiąc coś dla innych, skoncentrujesz się na pomaganiu, co dowartościuje cię i zagospodaruje twój czas.

10. Pokonuj własne ograniczenia

Wyjdź naprzeciw swoim obawom i postaraj się oswoić a w końcu pokonać swoje strachy. Nie musisz z lękiem wysokości od razu skakać ze spadochronem, ale dzięki stopniowemu pokonywaniu barier, osiągniesz sukces i wzmocnisz wiarę we własne możliwości.

11. Nie trać nadziei 

Pamiętaj, że nawet jeśli teraz masz gorszy czas w życiu, w końcu przyjdzie to lepsze i znów będziesz miała powody do radości. Nie trać wiary w siebie i innych. Nikt nie jest doskonały, ty również nie musisz, za to powinieneś żyć tak jak chcesz, by być szczęśliwym.

 

Jeśli Ciebie lub kogoś z Twojego otoczenia dotyczy ten problem, zadzwoń i umów się do nas na wizytę.

Razem spróbujemy przezwyciężyć trudności i nadać Twojemu życiu sens.

 

Znalezione obrazy dla zapytania dwie buźki smutek uśmiech

 

Czasami trudno nam samym ze sobą wytrzymać. Złościmy się na siebie za takie, a nie inne zachowania, myśli. A przecież gdybyśmy się trochę bardziej polubili i pamiętali o kilku ważnych rzeczach, to byłoby nam łatwiej żyć. Jak znaleźć sens własnej egzystencji i sprawić, że nasza codzienność będzie nas częściej cieszyć niż zasmucać? Oto kilka rad …

  1. Powiedz stop wewnętrznemu krytykowi.

Ciągłe samooskarżanie się, obwinianie i samokrytyka, przynosi nam tylko ból i powoduje niskie poczucie wartości. Pamiętajmy, że nie jesteśmy winni każdemu niepowodzeniu, jakie nas spotyka. Dostrzeżmy w sobie osobę niepowtarzalną, oryginalną, o ciekawej emocjonalności, zachwyćmy się swoją psychiczną, fizyczną i duchową kondycją. Mówmy sobie, że nie ma na świecie drugiej takiej osoby jak my. Unikajmy towarzystwa ludzi, którzy lubią obwiniać i krytykować innych.

  1. Nie bój się własnych niedoskonałości.

Sztuka pokochania siebie polega na zaakceptowaniu siebie ze swoimi brakami i niedociągnięciami. Zaakceptujmy fakt, że pewnych rzeczy nie jesteśmy w stanie zmienić, na przykład inteligencji, zdolności, temperamentu. Warto zatem skupić się na tych stronach, które jesteśmy w stanie poprawić. Pracujmy nad swoimi wadami, ale jednocześnie je w sobie zaakceptujmy. Warto bowiem robić to, co umiemy najlepiej, w czym jesteśmy dobrzy, niż popaść w obsesję walki z wrodzonymi ograniczeniami.

  1. Zacznij zauważać siebie.

Często ciężko jest się zatrzymać i zadać sobie pytania: „Zaraz zaraz, czy to jest to, czego tak naprawdę JA chcę?”, „Co lubię robić sama dla siebie?”, „Co w sobie lubię najbardziej?”, „Co zrobię, by czuć, że troszczę się o siebie?”. Tego typu pytania zwracają uwagę na to, by potraktować siebie jak kogoś dla siebie ważnego. A to z kolei jest podstawą miłości do siebie. Bo jak inaczej można darzyć siebie tak pięknym uczuciem, jeśli nie jest się dla siebie ważną, jeśli nie zauważa się siebie?

  1. Weź odpowiedzialność za swoje życie.

Zacznij samodzielnie podejmować decyzje odnośnie swojego życia i przestać obwiniać innych za swoje niepowodzenia. Każdy z nas ma swoje własne życie i tym w szczególności należy się interesować. Skończ z porównywaniem się do innych i dążeniem do ideału, którego nie ma. Ludzie, którzy się kochają siebie, przyjmują odpowiedzialność za swoje życie i nie dokonują wyborów w myśl tego, czego chcą inni np. rodzice, przyjaciele i inne ważne dla nich osoby. Mają odwagę podążać własnymi ścieżkami w życiu.

  1. Stawiaj granice.

Każdy za nas ma własne terytorium, czyli osobistą przestrzeń psychologiczną. W jej skład wchodzą: poczucie własnej wartości, potrzeby, poglądy, przekonania, system wartości itp. Ochrona granic tej psychologicznej przestrzeni jest konieczna dla naszego zdrowia psychicznego i emocjonalnego. Człowiek kochający siebie szanuje swoją przestrzeń i przestrzeń drugiej osoby. Naucz się też mówić „nie” i nie bój się odmawiać innym. Pamiętaj, że nie musisz spełniać wymagań czy zachcianek innych ludzi. Człowiek kochający siebie nie daje się bezmyślnie wykorzystywać i nie spełnia oczekiwań innych, jeśli nie ma na to ochoty. Potrafi jednocześnie pomagać innym bezinteresownie i prosić ich o pomoc i troskę dla siebie, bo wie, że jest tego wart.

  1. Rozwijaj swoje talenty i zdolności.

Nie porównuj się z innymi. Znajdź swoją oryginalność, coś co Cię wyróżnia na tle innych ludzi. Przygotuj sobie listę swoich talentów, zdolności czy umiejętności. Koncentruj się na swoich możliwościach, a nie na ograniczeniach. Na przykład pomyśl, co dziś zrobiłeś na tyle dobrze, że możesz być z siebie zadowolony. Zapisuj swoje osiągnięcia i nagradzaj się za każdą rzecz, którą uda ci zrealizować. Uwierz, że masz prawo siebie pochwalić i być dumnym ze swoich talentów. To nie pycha tylko zdrowa i normalna reakcja człowieka, którzy darzy siebie szacunkiem i zna swoją wartość.

  1. Szanujmy innych ludzi.

Nie zapominajmy, że zdrowa miłość do samego siebie ma być pierwszym krokiem do prawdziwego i szczerego kochania innych ludzi. Szacunek wobec innych jest odzwierciedleniem naszego wnętrza. Jeśli kochamy siebie, to tę miłość ofiarujemy też innym ludziom.

Jeśli w naszych umysłach i sercach stworzymy spokój, harmonię, równowagę i miłość, to znajdziemy je także w naszym życiu. Pamiętajmy, że to, co dajemy sobie, dajemy też innym, a co to dajemy innym, wraca do nas.