Newsletter
Imię:
Email:
Artykuły 

Wypoczynek, relaks, odprężenie – tkwiąc w natłoku pracy, nadmiarze obowiązków, pogoni za karierą - marzymy o tym. Odczuwamy ulgę, gdy w końcu mamy chwilę dla siebie. Jednak czy rzeczywiście dobrze wykorzystujemy wolny czas? Czy potrafimy jeszcze odpoczywać?

Wolny dzień często przeznaczamy na czynności, których nie zdążyliśmy wykonać w minionym tygodniu lub, bez chwili oddechu, zaczynamy planowanie nowych zadań na kolejne dni. Zdaniem psychologa, Igora Rotberg, mamy nawyk działania - nawet odpoczynek musi być najbardziej efektywny i aktywny, bo w przeciwnym wypadku „marnujemy weekend”.

Życie w ciągłym stresie, nieumiejętność odpoczywania i całkowity brak relaksu mogą prowadzić do poważnych dolegliwości. Początkowo mogą być to dolegliwości fizyczne, problemy z pamięcią lub rozdrażnienie. Ostatecznie może doprowadzić to do rozwinięcia się zaburzeń i chorób psychicznych, takich jak nerwice czy depresja.  

 

Jak w takim razie dobrze odpoczywać?

 

  1. Nie myśl, że odpoczynek to obowiązek, ale traktuj go jako chwilę dla siebie.

Staraj się wyrzucić z głowy myśl „teraz musisz odpocząć!”, która tylko niepotrzebnie nakłada na Ciebie presję i uniemożliwia faktyczny relaks. Zamiast tego, pomyśl „co mogę dla siebie zrobić?”

  1. Nie podążaj za „modnym” spędzaniem czasu.

Co jakiś czas pojawia się pewna moda na sposoby spędzania czasu, ale jeśli bierzesz w nich udział tylko dla swoich znajomych lub dlatego, że będziesz mógł się nimi później pochwalić, zrezygnuj z tego. Wszyscy wkoło przebiegają maratony, planują ekstremalne wyjazdy w góry albo huczne spotkania towarzyskie? Jeśli takie formy nie dostarczą Ci odpoczynku, nie bierz w nich udziału i skup się na tym, co faktycznie da Ci „złapać oddech”.

  1. Pomyśl o tym, co od zawsze dawało Ci radość i zrób to!

Przypomnij sobie formy spędzania czasu, które kiedyś były dla Ciebie źródłem przyjemności, a których, nie wiedzieć czemu, od dawna nie praktykujesz. Może to być spacer do lasu, książka lub film w Twoim ulubionym gatunku, relaksacyjna kąpiel albo gra w karty.

  1. Zmęcz się fizycznie.

Po przejechaniu kilku kilometrów na rowerze, spędzeniu godziny na siłowni czy też wytrzepaniu dywanu lub zrobieniu przemeblowania, bezczynne siedzenie przez kilka minut dostarczy więcej przyjemności niż najbardziej wyszukana rozrywka.

  1. Naucz się czegoś nowego.

Nie musi być to nic wyszukanego – jest wiele prostych czynności będących źródłem relaksu. Do tego typu działań zaliczyć można robienie na drutach, szycie, grę planszową lub malowanie.

  1. Skup się na prostych przyjemnościach.

Zastanów się, co możesz zrobić w tej chwili, bez nadmiernego wysiłku, a wiesz, że pomoże Ci się zrelaksować. Może włączenie starej płyty, zaparzenie aromatycznej kawy lub telefon do bliskiej osoby?

  1. Relaksuj się codziennie!

W ciągu dnia znajdź chociaż 20 minut na to, by w odosobnieniu od ludzi, telewizji, smart fonów, itd. poleżeć z zamkniętymi oczami i skupić się na swoim oddechu. Najlepszym rozwiązaniem jest przyciemniony pokój, wyłączony telefon i ewentualna muzyka relaksacyjna w tle.

 
Psychomed
Eugeniusza Kwiatkowskiego 1a/1
45-459 Opole
 
telefon: 602 324 996
Copyright © Cdtpsychomed